om nyheter

alla skriver att alla deras tankar går till Boston just nu (och eftersom en av mina väldigt nära vänner sedan så-länge-jag-kan-minnas tillbaks är där blev det ju en särskild chock). 
senaste jag hört så har tre personer dött och runt 140 blivit skadade.
det är såklart så jävla, jävla förfärligt vad som hänt där. sånt där ska inte få hända, aldrig någonsin ska sådant hända och det är så otroligt sjukt att någon kan få för sig att det är en bra idé att placera två bomber någonstans bara för att döda. så sjukt och man vill bara VARFÖR HUR FAN STÅR DET TILL I HUVUDET NÄR MAN GÖR SÅ DÄR? men det vet man ju, att det står alldeles knäppt till i huvudet. det finns inget annat svar.
och det finns inga ursäkter, inget som gör det okej, ingenting bra som människorasen har gjort kan väga upp sådana här grejor.
men
världen är förfärlig. på riktigt. 
och jag tror det är viktigt att komma ihåg att det här är långt ifrån det enda hemska som har hänt ens inom de två senaste dagarna. så mycket sker jämt som kanske inte är riktigt lika hemskt men som är vidrigt ändå och det är viktigt att lite tankar går dit också. för det är också så sjukt att sådana här vidrigheter sker nästan varje dag på andra håll i världen men bara för att det inte händer varje vecka i USA (och det är en sådan himla tur, för egentligen ska ju sådant här aldrig få hända) går alla tankar dit även fast Amerikatt faktiskt när det kommer till kritan inte är särskilt nära. 
Och utan att gå ner oss totalt tycker jag ändå att vi kan tänka på några andra hemska grejor som vi också ska ha sympati för. Det är så tragiskt att bara för att något händer varje dag blir det inte längre värt att skriva om, och det är så tragiskt att den sjätte artikeln på aftonbladet.se är att Kim Jong-Un var med i en Grease-musikal när han var på äventyr på andra håll i världen. 
I Iran skedde det idag en jordbävning, åtta på Richterskalan och hundratals människor dog. 
Det är kanske ett atomvapenskrig på g och Nordkorea är en förfärlig, förfärlig mörk och överkontrollerad stat som behandlar sina medborgare som avfall.
I Danmark har de ett program som går ut på att två män sitter och bedömer nakna kvinnokroppar och inget mer än så och vet ni, världen är faktiskt inte så jävla jämställd. 
I Sydamerika, Asien, Afrika, överallt blir människor kidnappade och hotade till döds varje dag, för att deras regering vill få ut någon typ av information om offret själv eller någon av dess närmaste.
I Ghana har en guldgruva kollapsat och åtminstone 16 människor har dött.
I Somalia har armén erkänt sig skyldiga till att för några dagar sedan attackerat de största byggnaderna i huvudstaden, vilket har dödat åtminstone 16 människor det också.
etc
etc
etc
Och bara för att det händer i väst så blir det så mycket STÖRRE och det är så konstigt att många inte tycks bry sig alls när det händer någon annanstans, eller i någon annan tid (hur flera inte verkade veta vem Thatcher var nu när hon dog äcklar mig, framför allt de britter som inte visste. Skäms.).
Någon jag känner läser inte tidningar för att det är mest tråkigheter och de viktigaste nyheterna når fram ändå. Och det är givet att vi inte bara kan vara ledsna för andras skull hela dagarna, men det är också givet att vi inte kan låtsas leva i någon slags värld där vi tror att den främsta nyheten som når fram är det enda viktiga som har hänt. 
 
Världen är vidrig och den är vacker. Händelser på den här nivån av vidrighet kommer hända igen och igen och igen och miljoner gånger till, men det är också så att barn kommer födas miljarder gånger och krig ta slut tusentals gånger till och diktatorer störtas och människor återförenas med sina familjer och mediciner mot dödliga sjukdomar hittas och kärleken kommer segra och mirakel kommer ske. 
 
Så många tankar till alla som drabbats markant av vad som har skett i Boston nu. Jag hoppas verkligen, verkligen att de får tag på den skyldige och jag hoppas hen får psykisk vård, ett straff som heter duga och att det här inte leds till något mer illa. 
Men också tankar till alla andra som har större problem än ett brustet hjärta eller lever på en burksoppa och ett äpple per dag - till de som har drabbats av brott, sjukdomar och död framför allt.
Ta hand om er och varandra, för minsta lilla problem och för största. 
 
(Jag hoppas att ni inte tycker jag lät okänslig nu. Fick så klart alldeles ont i hjärtat när jag hörde vad som hade hänt - mer ont än när jag hörde om jordbävningar och sådant, jag vet inte riktigt varför, - och menar så klart inte att bara för att man uppmärksammar det här särskilt mycket betyder att man skulle vara ignorant eller inte bry sig om något eller någon annan. Egentligen är ju det viktigaste att man är medveten om något och känner sympati för någon annan än sig själv.)

Kommentarer
Postat av: cc

Hörru Annie, vilket välformulerat och fint inlägg. Men trots det så vet jag inte om jag håller med om att äcklas kring det faktum att Boston uppmärksammas mer än vad som händer i Afrika. För det är så vi människor fungerar, det som inte sker i väst är för långt borta. Inte bara geografiskt utan framförallt kulturellt, och därför blir det svårare att greppa när oroligheter sker i dessa delar av världen för vi har helt enkelt svårt att identifiera oss med dessa människor. Om det är rätt vet jag inte, bara det faktum att vi människor är funtade på detta vis.

Hur vida det är viktigt att läsa vad som händer i vår värld, jovisst. Men vi lever i en globaliserad tid då det som händer på andra sidan vår jord nästan direkt kan nå våra öron. Därför chockerar inget längre, så fort vi skrollar in oss på en nyhetssida så vet vi exakt vad som händer i de delar av världen där bara en sån enkelt sak som en världskarta skiljer sig markant. Jag tror problemet ligger i detta, vi är helt enkelt för mätta. Vi kan inte ta in allt. Vi går mer eller mindre sönder av att försöka engagera oss i allt som sker. Varför Vietnamn kriget fick folk i hela världen att säga ifrån var för att något liknande hade aldrig skett tidigare, aldrig hade ett krig bevakats direkt från frontlinjen på det vis som det gjordes i Vietnamn. Till följd av att medier idag är så sjukt duktiga på att få reda på saker direkt kommer vi nog dessvärre aldrig reagera lika stort som vad människorna gjorde under den tid då bomberna föll över Vietnamn. Tyvärr.
Vet egentligen inte vad jag ville ha sagt, kanske bara att jag förstår din vän då jag själv ofta känner mig mätt. Att jag knappast kan bry mig mer för det händer hela tiden och jag har slutat lyssna.
Inte är jag väl en dålig människa för det, tror jag i allafall..

Svar: Absolut på alla vis! Det är egentligen - när jag tänker efter lite längre - självklart att vi påverkas mer av något som är närmre rent kulturellt; för om det kan hända något så hemskt mot någon som liknar oss på något vis kan det också hända oss, och när det kommer till kritan är det ju faktiskt oss själva vi bryr oss mest om. vi, och alla levande varelser för den delen, är ju gjorda för att avklara oss och klara oss själva, överleva.Det som upprör mig _egentligen_ är hur medier reagerar på det hela. hur det plötsligt känns viktigare med hur man ska äta citronkakor istället för morotskakor och allt vad som står än när tiotals, kanske hundratals, människor har dött på någon annan plats.
Det är en svår fråga och allt du säger är hundra procent sant och gäller för även mig; orkar inte död och krig och allt hemskt, framför allt för att jag inte kan göra något åt saken.
Jag tror vi båda reagerar likadant på nyheter, och så vitt jag vet är ingen av oss dåliga människor. Det viktiga är bara att förstå att det händer annat också, saker som är lika hemska och lika värda att känna sympati för.
Annie Halje

2013-04-16 @ 17:25:41
URL: http://woupa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0