mitt studenttal

för pyttelite än ett år sedan höll jag tal i kyrkan. det var så här jag sa.
 
Hej, jag heter Annie Halje och har varit elevrådsordförande det här läsåret. Kanske är det mest en titel, för vad jag hade gjort utan resten av elevrådet, det har jag inte en aning om. Tack så mycket för det - ni har varit så himla fina. 
I den här posten som elevrådsordförande ingår det i alla fall att hålla tal på studenten; och nu är det ju student. Nu är det ju faktiskt dags för mig att hålla tal.
Jag skulle kunna tala om minnen jag tar med mig härifrån Eksjö gymnasium. Dra anekdoter, kanske något om hur rädda och nervösa vi var när vi först började här, och hur totalt onödigt det var, för ärligt talat - hur fantastiska har inte de här åren varit?
Men jag ska inte dra några anekdoter.
 
Jag skulle också kunna tala om saker jag har lärt mig här. Saker som derivata och hur Sveriges riksdag fungerar - men också hur fantastiska vänner kan vara och det faktum att bara för att någon kallar sig auktoritet behöver inte det betyda att den gör rätt, vet bäst eller att man bör lyda vad den säger. 
Men inte heller lärdomar ska jag säga någonting om.
 
Slutligen har jag också alternativet att säga visdomsord inför framtiden. Säga saker som "Fånga dagen", "Våga tappa fotfästet" och att allt vi behöver är ju kärlek egentligen. Men allt det där vet ni ju redan, så det ska jag inte heller säga någonting om. 
 
För när det kommer till kritan tar inte jag med mig mer minnen eller lärdomar härifrån - troligtvis är jag inte heller visare än någon annan av er. 
Nej, jag väljer att fatta mig kort och nöjer mig med att säga att tusen saker har hänt, och tusen saker ska också hända, men först ska vi ta studenten och ha en helt fantastisk kväll. Grattis alla studenter, och tack så mycket! 
 
 
sjukaste

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0